Jaarverslag 2017

Samenvattend financieel beeld

Inleiding

Voor u ligt de programmarekening 2017 van de gemeente Oss. Deze programmarekening bestaat uit het jaarverslag en de jaarrekening. Hiermee leggen wij, het college van B&W, verantwoording af over het gevoerde beleid van de gemeente in 2017.
Deze verslaglegging over de gemeentelijke prestaties en bestedingen in het jaar 2017 zijn uitwerkingen van de beleidsvoornemens uit de programmabegroting.
In de aanbiedingsbrief hiervoor is al ingegaan op het inhoudelijke verhaal. In dit hoofdstuk ligt de nadruk op bijzonderheden in financieel opzicht.

Rekeningresultaat 2017

De jaarrekening 2017 sluit met een positief saldo van € 4,6 miljoen. In de volgende tabel zijn de rekeningcijfers vergeleken met de bijgestelde begroting (na verwerking van de 3O-ontwikkelingen in de financiële tussenrapportage 2017 en de programmabegroting 2018-2021).

+ is uitgaven/nadelig saldo
- is inkomsten/voordelig saldo
bedragen x € 1.000

Omschrijving

Rekening 2017

Begroting 2017 na wijziging

Verschil

Lasten

270.892

275.554

-4.662

Baten

-283.286

-278.037

-5.249

Saldo programma’s

-12.394

-2.483

-9.911

Stortingen reserves

23.243

19.419

3.824

Onttrekkingen reserves

-15.498

-17.008

1.510

Mutaties reserves

7.745

2.411

5.334

In het hoofdstuk Bestemming rekeningresultaat wordt voorgesteld het saldo van € 4,6 miljoen als volgt in te zetten:

  • Een bedrag van € 3,4 miljoen overhevelen naar 2018 voor de uitvoering/afronding van diverse projecten.
  • Het resterende bedrag van afgerond € 1,2 miljoen storten in de algemene reserve.

Het positieve saldo van de jaarrekening kent een aantal oorzaken. In de volgende tabellen zijn de belangrijkste voor- en nadelen opgenomen. Deze voor- en nadelen verklaren per saldo een bedrag van € 4,2 miljoen.

Belangrijke voordelen

- is lagere uitgaven/hogere inkomsten
bedragen x € 1.000

Programma

Omschrijving

Bedrag

1. Zorg en welzijn

Lagere kosten Wmo algmeen

     -240

Regionaal budget Beschermd wonen

-3.034

Lagere kosten Wmo collectieve voorzieningen

-217

2. Werk, inkomen en onderwijs

Minder groot nadeel inkomensvoorzieningen

-263

Participatiebudget

-107

3. Voorzieningen voor sport, cultuur en ontmoeten

Lagere kosten sport

-243

7. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen

Extra inkomsten particuliere initiatieven

-263

8. Economie en vrije tijd

Beleidsontwikkeling economie

-148

9. Bestuur, organisatie en dienstverlening

Stijging aantal verstrekte reis- en identiteitsbewijzen

-153

10. Financiën en belastingen

Treasury/ lagere rentekosten

-282

Lagere algemene baten en lasten

-387

Belangrijke nadelen

+ is hogere uitgaven/lagere inkomsten
bedragen x € 1.000

Programma

Omschrijving

Bedrag

1. Zorg en welzijn

Hogere kosten Wmo begeleiding

260

Wmo individuele voorzieningen

234

6. Duurzaamheid, milieu en milieu

Compostering

132

9. Bestuur, organisatie en dienstverlening

Hogere personeelskosten/nadeel resultaat kostenplaatsen

556

Belangrijke mutaties in reserves
Onderstaande posten zijn belangrijke afwijkingen binnen reserves. Per saldo hebben deze afwijkingen geen effect op het jaarrekeningresultaat. Wel hebben ze direct invloed op de reservepositie.

bedragen x € 1.000

Programma

Omschrijving

Bedrag

1. Zorg en welzijn

Vertraging Wonen met ondersteuning

-500

Lagere onttrekking algemene reserve

500

Vertraging Transformatieagenda jeugd

-1.100

Lagere onttrekking algemene reserve

1.100

2. Werk, inkomen en onderwijs

Vertraging BIM 5

-400

Lagere onttrekking algemene reserve

400

5. Mobiliteit en openbare ruimte

Hogere kosten IUP projecten openbare ruimte

778

Hogere onttrekking reserve IUP

-778

Hogere opbrengsten riolering

-310

Hogere storting reserve riolering

310

Hogere opbrengsten verkoop groen

-194

Lagere onttrekking reserve IUP

194

6. Duurzaamheid, milieu en natuur

Voordeel afvalverwijdering particulieren

-529

Hogere storting in reserve afval

529

8. Economie en vrije tijd

Vertraging vergunningentraject haven

-128

Lagere onttrekking reserve Quick wins binnenhavens

128

9. Bestuur, organisatie en dienstverlening

Lagere kosten E-dienstverlening

-277

Lagere onttrekking reserve E-dienstverlening

277

Een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen is in de programma’s van het jaarverslag opgenomen.

Financiële positie

In deze paragraaf wordt in het kort de financiële positie van de gemeente weergegeven door te kijken naar de volgende onderdelen:
A. Weerstandsvermogen en weerstandsratio
B. Financieringspositie
C. Reservepositie

A. Weerstandsvermogen en weerstandsratio

Het weerstandsvermogen geeft de financiële gezondheid van de gemeente weer. We drukken deze uit in een ratio. De uitkomst van de ratio moet in beginsel minimaal 1 zijn.
Op hoofdlijnen is het beeld als volgt:

Omschrijving

Bedrag/ratio incidenteel

Bedrag/ratio structureel

Geïnventariseerde risico’s

€ 2,1 miljoen

€ 3,2 miljoen

Weerstandscapaciteit

€ 72,4 miljoen

€ 1,3 miljoen

Weerstandsratio

34,73

0,41

De conclusie uit de tabel is dat de incidentele weerstandscapaciteit van voldoende omvang is om de gekwantificeerde risico’s te ondervangen. Er is ook ruimte voor het opvangen van risico’s die nog te onzeker zijn en daarom als ‘PM’ zijn ingeschat. Bij de structurele risico's is de ruimte beperkt. In de rest van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing lichten we deze uitkomsten toe.

B. Financieringspositie

De financieringspositie geeft de verhouding aan tussen beschikbare financieringsbronnen op langere termijn (reserves, voorzieningen en langlopende geldleningen) ten opzichte van de investeringen in vaste activa. Hiermee geeft het dus aan op welke manier de activa gefinancierd zijn.
De financieringspositie geeft aan dat er eind 2017 een financieringsoverschot is van afgerond € 50 miljoen. Hiervan kan het volgende overzicht worden gegeven:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

1 januari 2017

31 december 2017

Reserves

98.640

116.178

Resultaat jaarrekening

9.793

4.649

Voorzieningen

35.464

37.932

Langlopende geldleningen

157.703

139.047

Subtotaal

301.600

297.806

Immateriële vaste activa

948

1.237

Materiële vaste activa

200.426

200.728

Financiële vaste activa

51.651

45.615

Subtotaal

253.025

247.580

De gemeente is in verhouding in totaal dus meer gefinancierd met langlopende middelen. Dit komt doordat we onze voorraad aan grondexploitaties (€ 47,8 miljoen) ook grotendeels gefinancierd hebben met langlopende middelen. Binnen de financiering is sprake van een toename van de reserves met € 12,4 miljoen, een toename van de voorzieningen met € 2,5 miljoen en een afname van de langlopende geldleningen met € 18,7 miljoen.

Voor meer informatie verwijzen we naar de toelichting op de balans.

C. Reservepositie

De reservepositie geeft het volgende beeld:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

1 januari 2017

31 december 2017

Algemene reserve

11.959

21.233

Algemene reserve grondbedrijf

440

9.502

Reserves ter dekking begroting

24.041

21.932

Bestemmingsreserves ter afdekking van afschrijvingslasten

21.327

21.840

Overige bestemmingsreserves

40.874

41.672

Resultaat jaarrekening

9.793

4.649

Totaal

108.434

120.828

De totale reservepositie (inclusief resultaat van de jaarrekening) van de gemeente is met € 12,4 miljoen toegenomen. De algemene reserve is toegenomen met een bedrag van € 9,3 miljoen. Daarmee is de reserve tijdelijk boven de norm. Rekening houdend met bedragen die conform besluitvorming hier nog uitgehaald worden in de komende jaren komt de algemene reserve uit op de norm.
De algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf blijft positief met een saldo van € 9,5 miljoen.

De reserves die ingezet worden ter dekking van de begroting en voor afschrijvingslasten dalen conform eerdere besluitvorming. De overige bestemmingsreserves blijven stabiel qua saldo.
Voor meer informatie verwijzen we naar de toelichting op de balans, onderdeel reserves.

Financiële positie grondbedrijf

De paragraaf grondbeleid en het MPG bevatten de verantwoording van het grondbedrijf over het afgelopen jaar en geven inzicht in de prognose voor de komende vier jaren.

Ontwikkeling boekwaarde
De boekwaarde van de grondexploitaties per 31 december 2017 is € 104,5 miljoen. Dit is inclusief het Osse aandeel van de boekwaarde van het intergemeentelijke project Heesch-West en inclusief beheercomplexen en immateriële vaste activa. Dit betekent ten opzichte van 2017 een afname van € 0,2 miljoen.

Actuele prognose
De actuele prognose uit het MPG geeft het volgende totaalbeeld:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

Boekwaarde per 31-12-2017

Toekomstige winsten

Verlies-voorzieningen

Reserves

Herstructureringsplannen

-3.441

1.733

1.598

1.127

Woningbouwcomplexen

12.143

11.883

Industrieterreinen

40.677

27.472

Heesch West

19.974

13.106

2.042

Beheercomplexen

33.188

250

Immateriële vaste activa

1.968

1.968

De verwachte winstnemingen over de jaren laten de volgende prognose zien:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

2017

2018

2019

2020

2021

Herstructureringsplannen

328

690

856

58

31

Woningbouwcomplexen

1.710

1.740

1.154

1.019

885

Industrieterreinen

8.380

3.141

2.583

6.419

2.684

Uit deze overzichten valt op te maken dat we tot het einde van de looptijd voor de diverse complexe nog een toekomstige winst van € 41,1 miljoen verwachten. Winstnemingen gaan naar de ABR (algemene bedrijfsreserve grondbedrijf). De ABR dient namelijk als weerstandsvermogen. Als het weerstandsvermogen voldoet aan de eisen van de stresstest en de toetsen dan kunnen we eventueel afromen naar de algemene dienst.
De komende jaren zijn de verwachte winsten uit projecten in het grondbedrijf hoger dan eerder verwacht. Dit wordt vooral veroorzaakt door de nieuwe, verplichte methode van winstneming. In deze overzichten is overigens geen rekening gehouden met eventuele vennootschapsbelasting.

Reserves en voorzieningen grondbedrijf

De algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf (ABR) is bedoeld om conjuncturele risico’s af te dekken. De reserve planeconomische risico’s is voor de dekking van risico’s in projecten die onvoldoende of geen winstpotentie bezitten. Daarnaast worden concrete voorzieningen gevormd voor te verwachten exploitatieverliezen c.q. afboekingen van boekwaarden naar marktwaarde in de huidige bestemming.
De algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf (ABR) stijgt in de komende jaren. Bij deze stijging moeten we wel een kanttekening plaatsen dat we in 2018 een nieuw risicomodel gaan opzetten ten behoeve van de hoogte van de algemene bedrijfsreserve. In het volgende schema is een totaaloverzicht gegeven van de ontwikkeling van de ABR in 2017:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

Bedrag

Stand per 1 januari 2017

440

- Rente

7

- (Tussentijdse) winstnemingen industrie

8.379

- (Tussentijdse) winstnemingen woningbouw

1.710

- (Tussentijdse) winstnemingen herstructurering

328

- Verkoop beheer- en overige gronden

509

- Saldo erfpachtsgronden/ verhuurde panden en percelen

307

- Bijstelling reserve planologische risico's

53

- Overige

10

Stortingen

11.303

- Vorming voorziening te verwachten exploitatieverliezen

-1.054

- Vorming voorziening immateriële vaste activa (centrum)

-677

- Beheercomplexen

-407

- Aanvulling reserve strategische aankopen

-76

- Overige

-27

Onttrekkingen

-2.241

Stand ABR per 31 december 2017

9.502

Op basis van een meerjarenprognose en de risicoanalyse is het verloop van de reserves en voorzieningen binnen het grondbedrijf als volgt:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

31 december 2017

31 december 2018

31 december 2019

31 december 2020

Algemene bedrijfsreserve

9.502

7.327

11.905

19.454

Reserve strategische aankopen

0

0

0

0

Reserve planeconomische risico’s

1.127

1.127

1.127

1.127

Risicoreserve Heesch-West

2.042

2.042

2.042

2.042

Voorziening programmaprojecten

1.968

2.068

2.168

2.268

Voorziening exploitatieverliezen

14.954

8.011

8.166

7.744

Totaal

29.593

20.575

25.408

32.635

In dit overzicht is rekening gehouden met het besluit van de gemeenteraad in december 2017 om uit de algemene bedrijfsreserve een bedrag van € 6,6 miljoen (de contante waarde ervan) te halen voor de ontwikkeling van Walkwartier. Door toekomstige winstnemingen zal de algemene bedrijfsreserve de komende jaren verder gaan stijgen.
In de reserve planeconomische risico’s zijn projectrisico’s voor een bedrag van ruim € 1,1 miljoen afgedekt.
Voor het project Heesch-West is op basis van de regionaal vastgestelde grondexploitatie een verwacht verlies van € 13,1 miljoen afgedekt (in een voorziening). Daarnaast hebben we op basis van onze risicoanalyse een aanvullende risicoreserve van afgerond € 2 miljoen voor Heesch-West gevormd. Verder zijn verliesvoorzieningen van ruim € 2 miljoen gevormd vooral voor zogenaamde programma projecten.

Voor een specificatie verwijzen we naar het MPG, de paragraaf grondbeleid en de toelichting op de balans.

Resultaatbestemming 2017

In de jaarrekening wordt voorgesteld om het positieve saldo van afgerond € 4,6 miljoen te bestemmen. Voorgesteld wordt om voor concrete projecten een bedrag van € 3,4 miljoen over te hevelen naar 2018 om deze projecten in 2018 alsnog uit te voeren/af te dekken.

Van het restant van afgerond € 1,2 miljoen wordt voorgesteld dit in de algemene reserve te storten. De algemene vrije reserve is bestemd voor de opvang van algemene risico's en fluctuaties in de rekeningresultaten. De norm voor de algemene reserve is 10% van de algemene uitkering. Dat komt neer op een bedrag van € 16 miljoen. Op basis van de begroting 2018 is deze norm afgerond € 16 miljoen. Dit is te splitsen in:

  • ‘reguliere’ algemene uitkering: € 9 miljoen
  • sociaal domein: € 7 miljoen (deze norm is inclusief gelden die we als centrumgemeente aan beschermd wonen uitgeven).   

De hoogte van de algemene reserve is afgerond € 21 miljoen (voor bestemming rekeningresultaat). De voorgestelde storting van € 1,2 miljoen zorgt er voor dat de hoogte van de reserve eind 2018 uitkomt op € 17 miljoen.

Accountantscontrole

De accountant heeft op grond van artikel 213 van de Gemeentewet naast een getrouwheidsonderzoek ook een rechtmatigheidsonderzoek uitgevoerd naar de baten, lasten en balansmutaties. De controleverklaring hierover is in het accountantsverslag opgenomen.