Jaarverslag 2017

Analyse rechtmatigheid

De onafhankelijke accountant geeft niet alleen een oordeel over het getrouw beeld van de jaarrekening maar ook over de financiële rechtmatigheid (Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden). Bij de financiële rechtmatigheid gaat het om de begrotingsrechtmatigheid: handelen we binnen de begroting zoals de gemeenteraad die heeft vastgesteld? Daarbij wordt niet alleen gekeken of de werkelijke lasten hoger zijn dan begroot, maar ook of de lasten aan het juiste begrotingsjaar en aan het juiste programma zijn toegerekend.

In de Kadernota rechtmatigheid is bepaald dat het overschrijden van de begroting (op programmaniveau) en van investeringen altijd onrechtmatig is, maar niet in alle gevallen hoeft te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Dit laatste is het geval als:

  • Kostenoverschrijdingen worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
  • Kostenoverschrijdingen passen binnen het beleid.
  • Kostenoverschrijdingen het gevolg zijn van openeinderegelingen.

In het vervolg van dit hoofdstuk gaan we eerst in op de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s en daarna op de rechtmatigheid bij de investeringen.

Programma's

In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de programma’s waarbij de werkelijke kosten hoger zijn dan de begrote kosten. In het jaarverslag zijn bij de programma’s de belangrijkste voor- en nadelen al toegelicht. Om te voorkomen dat dit hoofdstuk teveel herhaling wordt, is ervoor gekozen om hier alleen de afwijkingen in de lasten groter dan € 100.000 op hoofdlijnen toe te lichten.

               + is lasten/nadeel

                                                  bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroting 2017 na wijziging

Rekening 2017

Verschil

Lasten per programma

5. Mobiliteit en openbare ruimte

23.883

25.224

1.342

6. Duurzaamheid, milieu en natuur

13.587

15.026

1.438

9. Bestuur, organisatie en dienstverlening

33.210

35.473

2.263

Toelichting overschrijdingen lasten per programma

Programma 5. Mobiliteit en openbare ruimte

We hebben meer uitgegeven aan wegen, straten en pleinen. Dit komt onder andere doordat we nog een aantal groot onderhoudsprojecten uit 2016 hebben uitgevoerd, meer kosten hebben gemaakt voor de Osseweg en onderhoud verhardingen. Deze kosten worden verrekend met een hogere onttrekking uit reserves. Dit past binnen het bestaande beleid.

Programma 6. Duurzaamheid, milieu en natuur

De overschrijding op de lasten heeft met name te maken met hogere kosten voor afvalverwijdering voor particulieren, dit past bij het gewijzigde afvalbeleid. We hebben kosten voor het inzamelen van kunststoffen en door meer afvalscheiding hebben we meer kunststof opgehaald. Hier staan inkomsten tegenover, de baten zijn dus ook hoger voor dit programma.

Programma 9. Bestuur, organisatie en dienstverlening

De overschrijding op de lasten komt door het resultaat kostenplaatsen. Hier staan ook hogere inkomsten tegenover. Het nadelige resultaat van de kostenplaatsen is inclusief reserves € 963.000. Het grootste deel van de overschrijding komt doordat we minder uren hebben doorbelast naar rendabele activiteiten. Het gaat hier om uren voor het grondbedrijf of heffingen.
De extra kosten passen binnen het bestaand beleid.

Investeringen

Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s besteden we bij de jaarrekening ook aandacht aan de beoordeling van de investeringen. Het beeld over 2017 is als volgt:

bedragen x € 1.000

Omschrijving

Bedrag

Oorspronkelijke kredieten

27.535

Uitgaven t/m 2017

17.889

Mutaties 2017

8.766

Uitgaven 2017

8.492

Dit betekent dat er eind 2017 op het gebied van investeringen onderhanden werk is voor een totaalbedrag van € 9,9 miljoen.
In het kader van rechtmatigheid is geen sprake geweest van grote overschrijdingen (groter dan € 100.000) binnen de investeringskredieten.

Grote posten binnen de restantkredieten zijn:

  • Brede school

€ 3,1 miljoen

  • Revitalisering Koppelsteeg

€ 2,2 miljoen

  • Activering deel N329

€ 1,2 miljoen

  • Brede school Lith  

€ 0,6 miljoen

  • Nieuwbouw kazerne Ravenstein

€ 0,5 miljoen

  • Verbouwde Singel tbv Kentalis

€ 0,5 miljoen

  • Scouting en gilde Geffen

€ 0,4 miljoen

  • Poolster luchtbehandeling oude school

€ 0,3 miljoen

  • Renovatie de Singel

€ 0,3 miljoen

  • ir Diddewerf (ver-)nieuwbouw

€ 0,2 miljoen

  • MVV suite (vergunningen) vervolg

€ 0,2 miljoen

Conclusie

Uit de toelichtingen blijkt dat de overschrijdingen binnen het bestaande beleid passen.