Jaarverslag 2017

Bestemming rekeningresultaat

De jaarrekening 2017 sluit met een positief saldo van afgerond € 4,6 miljoen. De bestemming van het saldo vindt pas plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld. Voorstellen voor het overhevelen van budgetten zijn mogelijk om ervoor te zorgen dat projecten c.q. activiteiten, waarvoor in 2017 specifieke gelden beschikbaar gesteld zijn, in 2018 alsnog uit te voeren/af te ronden. Het is goed om dit soort voorstellen aan een aantal criteria te toetsen. Deze zijn:

  • Beleidsinhoudelijk is het noodzakelijk de prestatie alsnog te realiseren.
  • De over te hevelen middelen waren al bedoeld voor de betreffende prestatie.
  • De prestatie past in de werkplanning of het jaarplan van het nieuwe jaar.
  • Realisatie van de prestatie vindt uiterlijk in het nieuwe jaar plaats.
  • Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij de start al duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren zou vergen. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven.
  • Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden.
  • In het nieuwe jaar zijn geen middelen beschikbaar voor deze prestatie en het is de verwachting dat dit niet redelijkerwijs mogelijk is. Uitvoering van de activiteiten/werkzaamheden kan zonder budgetoverheveling dus niet binnen het budget van het nieuwe jaar uitgevoerd worden.
  • In het betreffende beleidsveld is op rekeningbasis geld over tot minimaal het gevraagde bedrag.
  • Het gaat om een materieel bedrag: als ondergrens geldt € 25.000.  

De afweging om extra gelden beschikbaar te stellen voor nieuwe wensen c.q. ontwikkelingen vormt geen onderdeel van de resultaatbestemming. De integrale afweging daarvan vindt plaats binnen de kadernota en de programmabegroting. Dat betekent dat een eventueel resterend rekeningsaldo in de algemene reserve gestort wordt. Vervolgens kan bij de behandeling van de kadernota c.q. programmabegroting de integrale afweging plaatsvinden van een eventuele besteding van de algemene reserve aan specifieke doelen.

Toelichting posten

Nr.

Omschrijving

Bedrag

Voor Beschermd wonen is Oss centrumgemeente. We ontvangen rijksmiddelen om deze taak voor de regio Brabant-Noordoost-Oost uit te voeren. In deze regio zijn nog geen solidariteitsafspraken rondom Beschermd wonen gemaakt. Bestuurlijk is afgesproken dat we bij voor- en nadelen samen kijken wat nodig is en samen naar oplossingen zoeken. We zien nu een voordeel op Beschermd wonen. Omdat de kosten komende jaren kunnen fluctueren willen we dit voordeel apart zetten. Indien nodig springt de regio dan nog bij. We gaan daarom in 2018 concrete afspraken maken rondom solidariteit. Ook wordt op dit moment de huidige centrumregeling geëvalueerd, eventuele aanpassingen volgen voor 2020.
Daarnaast willen we het budget gebruiken voor de Oplosagenda. Deze Oplosagenda is gebaseerd op een regionale analyse. Onderdeel hiervan is betere sturing op instroom, doorstroom en uitstroom. In de Oplosagenda hebben we verschillende instrumenten benoemd om dit te bereiken. Dit is een meerjarenplan, waarbij het gezien de complexiteit, belangrijk is voldoende middelen beschikbaar te hebben.
Om eventuele toekomstige nadelen op te vangen en voor de oplosagenda willen we het voordeel van € 2,7 miljoen storten in een nieuw te vormen reserve voor beschermd wonen.

In het regionaal beleidsplan Beschermd wonen hebben we geconstateerd dat er behoefte is aan lichtere vormen van wonen in combinatie met ondersteuning. Daarom is in de kadernota 2018 -2021 € 900.000 voor 2017 en € 800.000 voor 2018 beschikbaar gesteld om 40 plekken in Oss en de regio wonen met ondersteuning mogelijk te maken. Het budget van € 900.000 in 2017 wordt gedekt uit het Wmo budget (€ 400.000) en door een onttrekking uit de algemene reserve van € 500.000.
Het project is in oktober 2017 gestart. Hiervoor heeft een aanbesteding plaats gevonden. Voor 1-1-2018 is er voor 40 plekken huisvesting gerealiseerd. Alleen de daadwerkelijke plaatsing van cliënten loopt nog achter. Hierdoor hebben we beperkt budget, namelijk € 50.000, in 2017 uitgegeven. In het eerste kwartaal van 2018 zullen alle 40 plaatsen bezet zijn en worden gedeclareerd.
We willen het restant van € 350.000 (€400.000 - € 50.000) van het Wmo budget overhevelen en de onttrekking uit de algemene reserve uitstellen. Omdat er voor 2018 al gelden beschikbaar zijn en omdat de pilot een looptijd heeft van 2 jaar stellen we voor om het bedrag van € 350.000 over te hevelen naar het jaar 2019. De onttrekking van de algemene reserve van € 500.000 willen we afhankelijk van de werkelijke uitgaven naar 2018 en/of 2019 doorschuiven.

In 2016 heeft het college/raad budget beschikbaar gesteld voor 2017 voor de impuls van zorg naar welzijn. We hebben voor 2017 € 200.000 gereserveerd voor jeugdpreventie. Het doel van jeugdpreventie is te zorgen dat jeugdigen gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. De aanpak voor jeugdpreventie bestaat uit verschillende onderdelen, zoals selectieve preventie en geïndiceerde preventie. Selectieve preventie is gericht op specifieke (hoog)risicogroepen, waarbij je met gerichte programma’s wilt voorkomen dat problematiek ontstaat en algemene gezondheid en ontwikkeling wilt bevorderen. Geïndiceerde preventie zet in op het reduceren van verergering van de problematiek en het voorkomen van verdere gezondheidsschade. Van het gereserveerde budget van € 200.000 is € 5.000 uitgegeven voor de ontwikkeling van de sociale gebiedsscan - jeugdpreventie. Een groot deel van de € 200.000 is niet besteed en is onderdeel geworden van het positieve jaarrekeningsaldo en gestort in de algemene reserve. Voorgesteld om dit bedrag in te zetten voor Kind Veilig Thuis, dit voorstel wordt separaat voorgelegd. Van het resterende bedrag willen we € 38.000 overhevelen naar 2018. Het budget is nog nodig voor het verder ontwikkelen en uitzetten van de werkwijze in de gemeente Oss en mogelijk deels voor de uitvoering van de preventieplannen. In de uitvoering zijn we nog maar net gestart, en ook later dan gepland. In 2018 komt de uitvoering pas volledig van de grond.

Bij de programmabegroting 2017-2020 is voor 2017 en 2018 € 75.000 per jaar opgenomen voor onderwijsvernieuwing. Voor het stimuleren van innovatieve activiteiten heeft het college op 24 oktober 2017 ingestemd met de stimuleringsregeling Leren en Ontwikkelen. Van het budget 2017 van € 75.000 is € 60.000 specifiek gereserveerd voor initiatieven uit de stimuleringsregeling. Partijen in het veld zijn bekend met de financiële mogelijkheden van de regeling en we verwachten dat hier nog een claim op gedaan wordt. In november 2017 was voor partijen pas helder tegen welke voorwaarden er aanspraak gedaan kon worden op de middelen. Vandaar dat er geen initiatieven in 2017 gerealiseerd zijn. In 2017 is € 22.000 van het gereserveerde budget ingezet voor cultuureducatie basisonderwijs Oss.  Het resterende bedrag van € 38.000 willen we overhevelen naar 2018 en besteden aan initiatieven die ingediend kunnen worden.

We zijn in 2017 gestart met het inzetten op kleinschalige mobiliteitsoplossingen, met name duofietsen. Dit betalen we uit het budget voor de Regio Taxi, daar hadden we een overschot. In 2017 zijn plannen gemaakt voor duofietsen en het proces is in gang gezet maar nog geen kosten gemaakt. Daarom willen we het budget van € 90.000 wat over is overhevelen naar 2018.
Van dit budget schaffen we extra elektrisch ondersteunende duofietsen aan en geven we deze in de wijken en dorpskernen van Oss in bruikleen. Een duofiets is een ideaal vervoersmiddel voor mensen met een beperking om samen met een begeleider recreatief te fietsen. Op deze manier kunnen we mensen op een laagdrempelige manier laten genieten van het buiten zijn en er samen op uit gaan.
In Ravenstein en Megen staan deze fietsen al in bruikleen. We willen bewoners is Oss, Herpen, Berghem, Lith, Ooijen, Maren Kessel, Overlangel, Geffen, Over d’n Dam en Lithoijen ook graag de mogelijkheid bieden een duofiets te lenen. Het proces is in 2017 in gang gezet en de duofietsen worden enthousiast ontvangen. We hebben voor alle 12 fietsen een bestemming. Dit was eind 2017 bekend. De fietsen konden niet eerder dan februari 2018 worden geleverd.

De invoering van de omgevingswet is een aantal malen uitgesteld. Wij werken intussen wel door aan de omgevingswet en omgevingsvisie. Dit doen we zoveel mogelijk met eigen mensen om de kennis ook na afronding van de projecten in huis te houden én de verandering van cultuur en werkwijze zo goed mogelijk te borgen. We hebben in 2017 niet het hele bedrag gebruikt voor de omgevingswet en omgevingsvisie wat beschikbaar was. Het restant van € 126.000 willen we overhevelen naar 2018 (waarvan € 76.000 voor de omgevingswet en € 50.000 voor de omgevingsvisie).

Vanuit ons economisch beleid willen we een budget van € 54.000 overhevelen naar 2018 voor nadere onderzoeken naar het nachtelijk gebruik van het goederenspoor en voor het projectenfonds van het Platform Vrijetijdseconomie Oss.  Op basis van toezeggingen van de wethouder om nieuwe geluidsmetingen te doen voor het nachtelijk gebruik van het goederenspoor hebben we bij de Eerste financiële tussenrapportage 2017 € 60.000 beschikbaar gesteld. Een deel van de kosten, namelijk € 19.000, komen in 2018 gelijktijdig met de oplevering van de rapporten en studieresultaten. Daarom willen we dit budget overhevelen.
Daarnaast willen we € 35.000 overhevelen van het projectenfonds van het Platform Vrijetijdeconomie Oss. Het platform en het fonds zijn gestart in augustus 2017 en hebben daarmee een beperkte looptijd gehad om het beschikbaar gestelde budget van € 60.000 toe te kennen aan projecten. Een project wat we in 2018 willen financieren is de wens van het platform en vanuit de beleidsnota Vrijetijdseconomie is om de informatievoorziening op orde te brengen. Dat houdt in dat we (ondernemers en gemeente) in 2018 een nieuwe website willen lanceren waarin we Oss op de kaart zetten. Alle informatie op een goede overzichtelijke aantrekkelijke site. Hiervoor werken we samen met de werkplaats Stadshart Oss, de bibliotheek en VVV.

In 2016 hebben we een nieuwe telefoon opzet gekozen waarbij het vervangen van de Dect omgeving en het voorkomen van meerdere toestellen per persoon centraal stond. In de nieuwe opzet heeft het personeel voortaan 1 telefoontoestel.  Hierbij is gekozen voor Microsoft Lumia’s voor ‘in huis’ en voor ‘iPhones buiten huis’. Uit een nulmeting blijkt dat er nog problemen te zijn met de bereikbaarheid. Hiervoor hebben we een project opgestart voor het verbeteren van deze telefonische bereikbaarheid. Dit project is in het 4e kwartaal van 2017 opgestart en loopt door in 2018. Voor dit project is een bedrag geraamd van € 55.000. In 2017 is aan dit project € 20.000 besteed. We willen het restantbedrag van € 35.000 overhevelen om de werkzaamheden (onder andere de inhuur van expertise) in 2018 te kunnen uitvoeren.

In 2017 heeft het project Vitaal Digitaal plaatsgevonden. Op basis van de toets op vaardigheden zijn er vervolgopleidingen voor medewerkers gestart. Deze vervolgopleidingen zijn nog niet afgerond en er komen in 2018 nog basistoetsen voor o.a. (nieuwe) medewerkers. Ook de borging van het traject zal in 2018 plaatsvinden. Daarom willen we het restant budget van € 39.000 overhevelen naar 2018.

We stellen voor om het resterende positieve saldo van de jaarrekening in de algemene reserve te storten. Het gaat om een bedrag van € 3,5 miljoen. De algemene reserve is bestemd voor de opvang van algemene risico’s en fluctuaties in rekeningresultaten. De norm voor de algemene reserve is 10% van de algemene uitkering. Op basis van de begroting 2017 is deze norm afgerond € 16 miljoen. Dit is te splitsen in:

  • ‘reguliere’ algemene uitkering: € 9 miljoen
  • sociaal domein: € 7 miljoen (deze norm is inclusief gelden die we als centrumgemeente aan beschermd wonen uitgeven).   

De hoogte van de algemene reserve is afgerond € 21 miljoen (voor bestemming rekeningresultaat). De voorgestelde storting van € 1.196.306 zorgt er voor dat de hoogte van de reserve nog steeds aan de norm voldoet.