Algemeen
We willen een veilige woon-, werk- en leefomgeving creëren voor de Osse inwoners. Om dit te realiseren maken we een beleidskader integrale veiligheid. Afgelopen jaren hebben we ingezet op de thema’s uit dit beleid. Ook hebben we ingezet op de onvoorziene ontwikkelingen en problemen die zich voordeden. In deze evaluatie bekijken we hoe de aanpak van de prioriteiten in 2017 is verlopen. Ook gaan we in op een aantal ontwikkelingen die in 2017 van belang waren.
Doelstelling 1: Woninginbraken laag houden
Inbraak in een woning tast het veiligheidsgevoel van inwoners direct aan. We pakten het probleem woninginbraken in Oss aan door te investeren in de gehele ketenaanpak woninginbraak. Bij deze ketenaanpak is ook de politie zeer nauw betrokken.
Kijkend naar de cijfers zien we dat het aantal woninginbraken in de afgelopen jaar aanzienlijk is gedaald. Met het aantal inbraken zitten we ook behoorlijk onder de regionale doelstelling van 405 inbraken.
Daarmee hebben we de doelstelling bereikt.
Doelstelling 2: Jeugdoverlast beperken en jeugdcriminaliteit aanpakken
De gemeente kent veel jeugdgroepen. Een enkeling daarvan is overlastgevend of crimineel. Deze groepen pakken we op een integrale manier aan met partners vanuit zowel de zorg- als de strafketen. Voor 2017 gold dat de aanpak van de overlastgevende groep uit 2016 is doorgezet. Tevens hebben we een groepsscan uitgevoerd om een andere groep in beeld te krijgen. Op deze groep zijn in een korte periode een aantal acties uitgevoerd door gemeente en partners waardoor de overlast is teruggebracht. De doelstelling van het beperken van overlast en aanpakken van jeugdcriminaliteit is voor 2017 behaald. Wel willen we aangeven dat dit van alle tijden is en er zeker weer nieuwe groepen zullen komen. Het in blijven zetten op preventieve en repressieve maatregelen is daarom een doorlopende actie.
Doelstelling 3: Bestrijden van ontwrichting door ondermijnende criminaliteit
We streven in Noord-Brabant en Zeeland naar een veilige, eerlijke en betrouwbare leef- en werkomgeving. Voor een effectieve aanpak van criminele structuren werkt de gemeente samen met politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en andere overheidspartners. Met deze partners participeren we tevens in samenwerkingsinitiatieven (zoals het RIEC en de Taskforce) die ons helpen op het gebied van kennis- en informatiedeling en de uitrol van de aanpak van ondermijning. In 2017 heeft het bestuur van de taskforce besloten om de samenwerking te continueren. We blijven de komende jaren deelnemen en bijdragen hieraan. Afgelopen jaar hebben we, samen met de partners, ingezet op prioritering, het oppakken van een aantal concrete casussen en het inbedden van de bestuurlijke instrumenten. Hierin zagen we de rol voor de gemeente toenemen. In de programmabegroting 2018-2021 is daarom extra capaciteit beschikbaar gesteld om onze rol ook te kunnen pakken en blijvend in te kunnen zetten in het oppakken van signalen.
Doelstelling 4: Fietsendiefstal beperken
Medio 2016 is de pilot aanpak fietsendiefstal toegevoegd als prioriteit aan het programma veiligheid vanwege het hoge aantal fietsendiefstallen. In 2017 zijn we begonnen met de uitvoering van het plan van aanpak waarbij de aanpak van heling en het aansluiten op het Digitaal Opkopersregister (DOR) een belangrijk punt vormde. Vanuit de pilot hebben we voorlichting gegeven en zijn er een drietal controlerondes geweest bij fietsenhandelaren. Momenteel stellen we de evaluatie van de pilot op. Hieruit komt naar voren dat het ketengericht aanpakken effectief is. We zien dat de gemeente hierin vanuit veiligheid een beperkte rol heeft en met name bij kan dragen aan preventieve acties die de bewustwording vergroten. De grootste winst zit bij partners vanwege de heling die aangepakt wordt. Het blijkt dat we breder moeten kijken voor het structureel naar beneden brengen van de diefstallen van fietsen dan alleen vanuit veiligheid. Goede stallingsmogelijkheden en verandering in gedrag zijn erg belangrijk. Bij gedrag bedoelen we dat mensen nadenken wat ze zelf kunnen doen, denk hierbij aan het zorgen voor goede sloten, fietsen in stallingen plaatsen en geen fietsen kopen van malafide personen. De vraag die uit de evaluatie naar voren gaat komen is of dit punt een prioriteit moet blijven vanuit veiligheid.
Doelstelling 5: Veiligheidsincidenten of –problemen oplossen
Als bij een incident een veiligheidsprobleem ontstaat komen we in actie. We zorgen dat de noodzakelijke lokale zorg wordt geboden voor getroffen personen of bedrijven. Tevens zorgen we voor het oplossen van het veiligheidsprobleem door coördinatie tussen betrokken organisaties. Afhankelijk van het probleem wordt lokaal of regionaal een oplossing gezocht. Ook is het van belang dat we goed voorbereid zijn op rampen- en crisisbeheersing. We maken onder andere deel uit van de veiligheidsregio. Afgelopen jaar is er veel tijd en energie gestoken in het invullen van de functies en het opleiden, trainen en beoefenen van medewerkers met een taak in die crisisbeheersing. Door de waterschade in het gemeentehuis is de bestuurlijke oefening in 2017 niet gehouden.
Daarnaast hebben we met betrekking tot radicalisering, jihadisme en extremisme een werkwijze op papier gezet en deze ook uitgerold binnen de organisatie. Binnenkomende signalen pakken we nu op een goede manier op. De verbindingen tussen partners kost tijd maar verloopt steeds beter. Ook in 2018 zetten we hierop in.
Veiligheidsregio
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft in juli 2017 een bestuursconferentie gehouden. Aanleiding hiervoor was het functioneren van de brandweer Brabant-Noord. Aan de belangrijkste taken wordt uitvoering gegeven, maar de uitvoering van ondersteunende en bedrijfsvoeringstaken kan beter.
De organisatie is daardoor kwetsbaar geworden. Het algemeen bestuur heeft om die reden besloten dat er versterkingen doorgevoerd moeten worden. Dit om de gewenste kwaliteit te kunnen behalen. In 2018 zal aan de huidige raad om een zienswijze over dit onderwerp (onderdeel van begrotingswijziging 2018 en beleidskader 2019) worden gevraagd.
Daarnaast zijn we met de bouw van de brandweerkazerne in Ravenstein begonnen, dit komt terug in programma 7. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen.
Doelstelling 6: Mensen ondersteunen met complexe problematiek m.b.t. straf en zorg
Afgelopen jaar is er flink geïnvesteerd in de samenwerking met de zorg- en veiligheidspartners. We zien dit terug in de aanpak van bijvoorbeeld complexe casuïstiek. Partners weten elkaar beter te vinden waardoor we sneller en effectiever een casus oppakken. Ook het onderdeel aanpak woonoverlast is hier een goed voorbeeld van. Hierbij zijn we ook aan de slag gegaan met de wettelijke ontwikkeling en zodoende beleid hebben geformuleerd en de APV hebben aangepast.
Veiligheidshuis
De doorontwikkeling van het veiligheidshuis is nog niet afgerond, dit zal in 2018 plaatsvinden. Wel zijn er flinke stappen gezet om tot eenduidige werkwijze te komen tussen de veiligheidshuizen Oss en 's Hertogenbosch en omstreken. Dit heeft onder andere tot gevolg gehad dat de nazorg van ex-gedetineerden en het afhandelen van BIJ-casussen (Bestuurlijke Informatie Justitiabelen) vanaf 1 januari naar de gemeente komen. Bij een BIJ-casus gaat het om plegers van een ernstig gewelds- of zedenmisdrijf waarvan de terugkeer kan zorgen voor maatschappelijke onrust. We hebben ons hier het afgelopen jaar op voorbereid zodat we op 1 januari klaar zijn om dit op te pakken.