Doelstelling 1: Beheerste lastendruk
- De lokale lastendruk is in 2017 beperkt gestegen. Ten opzichte van het gemiddelde in Nederland zijn we echter iets gedaald). De OZB is in 2017 gestegen met 10,5% en de afvalstoffenheffing is sterk verlaagd. Dit heeft dus slechts beperkt geleid tot verschuiving van belastingdruk.
- We voerden in 2016 een opiniërende discussie met de gemeenteraad over de gemeentelijke belastingen, met name over de kleinere belastingen. Dit heeft in 2017 geleid tot:
- het behouden van de reclamebelasting met een gewijzigd tarief per 1 januari 2017 met een gedeelte vastrecht en een gedeelte op basis van de WOZ-waarde. Begin 2017 is deze nieuwe opzet met succes doorgevoerd.
- het handhaven van de (water)toeristenbelasting, hondenbelasting en de precariobelasting per 1 januari 2017.
- Gezien de reeds doorgevoerde veranderingen binnen de reclamebelasting is ervoor gekozen om in 2017 nog niet te starten met een onderzoek naar het instellen van een bedrijveninvesteringszone (BIZ) als mogelijke vervanging van de reclamebelasting. Dit gaan we in 2018 verder verkennen.
- Als gevolg van de uittreding van de voormalige gemeente Veghel bij de BSOB zijn we met de BSOB in gesprek geweest over mogelijke nieuwe toetreders. Dit met als doel een toekomstbestendige belastingorganisatie te behouden met lagere kosten voor alle deelnemers. Dit heeft eind december 2017 geleid tot een wijziging van de gemeenschappelijke regeling BSOB waarbij Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, Bernheze en Sint Anthonis toetreden per 1 januari 2018.
- Vanaf 2017 worden er geen leges meer geheven voor evenementenvergunningen.
Doelstelling 2: Uitvoeren van stabiel financieel beleid
- We hebben afgelopen jaren de planning & controlcyclus verder doorontwikkeld en hebben 2 nieuwe producten geïntroduceerd: programma-evaluatie en omgevingsanalyse. Dit met als doel om het gesprek in de gemeenteraad (nog) beter te faciliteren.
- We hebben onze planning & control producten beter digitaal ontsloten. Zo hebben we een portaal http://financien.oss.nl gemaakt, waarin kadernota's, programmabegrotingen, evaluaties en jaarverslagen digitaal beschikbaar zijn.
- Sinds 1 januari 2016 zijn we als gemeente belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. In 2017 hebben we de eerste aangifte in concept opgesteld. In 2018 verwachten we de eerste richtinggevende uitspraken van de belastingdienst.
- In 2017 hebben we de nieuwe verslagleggingsvoorschriften ingevoerd. De belangrijkste wijzigingen hierin waren:
- Voor grondexploitaties gelden strengere regels. Dit heeft als belangrijkste effect dat we extra tussentijdse winstnemingen moeten doen. Dit zorgt voor een extra stijging van de ABR in de komende jaren;
- Investeringen in de openbare ruimte moeten we voortaan activeren. Dat betekent dat de jaarlijkse afschrijvings- en rentekosten in de begroting komen. Dit was eerst niet zo;
- Er zijn regels voor de toerekening van rente en overheadkosten aan de producten van de begroting;
- We moeten binnen onze programma's verplichte beleidsindicatoren opnemen (vanuit waarstaatjegemeente.nl) en in de paragraaf weerstandsvermogen financiële indicatoren.
- We monitoren periodiek de betalingstermijn van onze facturen. Over januari tot en met september 2017 betaalden we 90% van facturen binnen 30 dagen. De gemiddelde betalingstermijn daarbij was 15 dagen. Een percentage van 100 is niet te realiseren omdat er sprake kan zijn van geschillen over de factuur of de factuur niet klopt. Vanuit het Rijk en de VNG is daarom een norm van 90% op tijd vastgesteld.
- De globale financiële effecten van het landelijke regeerakkoord zijn doorgerekend en we hebben de gemeenteraad hierover via een informatienota geïnformeerd. Op basis van de circulaires van het gemeentefonds in 2018 zullen we de gemeenteraad meer definitief informeren over de daadwerkelijke financiële effecten.