Doelstelling 1: Transparant, interactief en zorgvuldig besturen
- We zijn doorgegaan met de ontwikkeling van de raads- en burgerleden. Hiervoor zetten we het opleidingsprogramma raadskompas in. In 2017 hebben we integriteit, subsidies, ondermijnende georganiseerde criminaliteit/drugs en de Omgevingswet behandeld.
- Ook gingen we door met onze werk- en bedrijfsbezoeken. We hebben een bezoek gebracht aan Spierings Kranen, Movianto, Wihabo en Rösler, maar ook bijvoorbeeld aan het vernieuwde Museum Jan Cunen.
- Binnen onze manier van vergaderen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in een opiniecommissie met elkaar in gesprek te gaan, zodat de gemeenteraad vooraan in het beleidsproces richting kan geven.
- De informatie uit ons Raadsinformatiesysteem (RIS) is ingericht volgens de eisen van open data.
- We zorgden voor bekendmakingen en publicaties van besluiten en verordeningen in een landelijk digitaal systeem en voldoen hiermee aan de regelgeving hierover.
- We namen initiatieven om de interactie met de samenleving te versterken. Dit deden we onder andere door middel van 9 podiumbijeenkomsten en 4 hoorcommissies over bestemmingsplannen. We hebben 73 deelnemers aan ‘gast van de raad’ gehad, waarvan 6 kinderen en 2 begeleiders van een leerlingraad van een basisschool.
- In 2017 zijn 17 basisscholen en 4 klassen van een middelbare school (Maaslandcollege) op bezoek geweest bij de gemeente Oss.
- In 2017 is de jeugdgemeenteraad voor de tweede keer georganiseerd. Vier Osse basisscholen deden hier aan mee.
- Het rapport van de Rekenkamercommissie uit 2016 over de doorwerking van eerdere rekenkameronderzoeken is begin 2017 besproken in de raad. De aanbevelingen uit dit rapport zijn overgenomen en worden uitgevoerd. De Rekenkamercommissie heeft in 2017 het rapport ‘Samenwerken in en buiten Oss’ opgeleverd. Ook de aanbevelingen uit dit rapport zijn door het college en de gemeenteraad overgenomen.
- Het actieplan ‘Opkomst verkiezingen’ is in uitvoering genomen. Om de opkomst bij de komende gemeenteraadsverkiezingen te verhogen zet de gemeenteraad in op meer en beter toegankelijke stembureaus, uitbreiden van activiteiten voor jeugd en jongeren als het gaat om de lokale democratie en inzetten van social media.
- We vierden op zaterdag 9 september 2017 de 'Dag van de Democratie' in het centrum van Oss.
Doelstelling 2: Verder ontwikkelen van de (netwerk)organisatie
- We gaven ruimte om te experimenteren en organiseerden samenwerkingsvormen met externe partijen zoals bij de proeftuin Ruwaard. Zie hiervoor ook het thema Kracht van de samenleving.
- We hebben de doorontwikkeling naar een netwerkorganisatie concreter gemaakt door het afschaffen van de structuur van de diensten en nog meer opgavegericht te gaan organiseren én werken. Dit maakt onze organisatie meer wendbaar en flexibel zodat we beter in kunnen spelen op nieuwe taken en vraagstukken. Ook wordt de 'klassieke' hiërarchie (topdown) verminderd en de kracht van teams versterkt.
- We hebben bijeenkomsten georganiseerd om het streefbeeld van de organisatieontwikkeling met medewerkers te bespreken en er is in december een magazine uitgebracht om de organisatieontwikkeling meer gezicht te geven met interviews en persoonlijke verhalen.
- We zijn met 5 pilots gestart om het zelforganiserend vermogen van teams te versterken. Een duidelijker opdrachtgever- en opdrachtnemerschap gebruiken we om zelforganisatie en resultaatgerichtheid te ondersteunen en te verbeteren.
- Gekoppeld aan de pilots hebben we, in overleg met de Ondernemingsraad, een aantal mandaten lager in onze organisatie gelegd.
- Voor de regionale ICT-samenwerking BLOU (Bernheze, Landerd, Oss en Uden) is een bedrijfsplan opgesteld. Dit bedrijfsplan wordt samen met het transitieplan begin 2018 in besluitvorming gebracht van de gemeenteraden.
- De laatste jaarschijf van de bezuinigingsopgave is gerealiseerd (€ 6,2 miljoen).
- In verband met de privatisering van Museum Jan Cunen en het Stadsarchief is het sociaal statuut toegepast en 8 medewerkers herplaatst, 1 medewerker is afgekeurd en er zijn nog 2 medewerkers te herplaatsen.
- Uit de evaluatie van het generatiepact is gebleken dat 53 % van de medewerkers vanaf 60 jaar er gebruik van maakt en dat het geleid heeft tot 15 banen voor jongeren (lt 27 jaar).
- We hebben actief ingezet op jonge medewerkers door deelname aan het traineeprogramma De toekomst van Brabant (2 trainees), met een gericht intern opleidingsprogramma en het inzetten van een adviespool.
- Vanuit innovatie heeft iOss 4 Vonken van Inspiratie met externe sprekers en 5 leer- en probeersessies georganiseerd.
- We hebben de doelstelling van het ziekteverzuim (5,3%) niet gehaald en komen in 2017 uit op 5,5%. Hier wordt extra aandacht aan gegeven binnen onze organisatie. Ook hebben we een vitaliteitsweek georganiseerd met (gezondheids)workshops waar ruim 350 medewerkers aan hebben deelgenomen.
- Er is een nieuwe CAO-Gemeenten vastgesteld met een looptijd van 1 mei 2017 tot 1 januari 2019.
- We zijn gaan deelnemen aan het juridisch overleg met B5+ gemeenten om te leren van elkaars ervaringen op het gebied van het Europees recht.
- In 2017 hebben we een plan van aanpak voor het terugdringen van inhuur opgesteld. Vanuit de CAO, de gemeenteraad en de OR ligt de focus op minder inzet van inhuurkrachten en vooral het terugdringen van langdurige inhuur. In het plan van aanpak is onder meer een streefpercentage voor de verhouding vast/flexibel opgenomen, zijn procesafspraken gemaakt over verlengingen van inhuur en is opdracht gegeven voor een scherpere analyse op de verhouding vast en flexibel op afdelingen. Het plan van aanpak wordt begin 2018 geëvalueerd en op basis van de resultaten in 2017 zo nodig bijgesteld.
- We hebben begin oktober een grote waterschade gehad in het Noordblok. Voor de medewerkers van de afdeling IBOR en de BSOB-organisatie (200 medewerkers) is er direct alternatieve huisvesting gehuurd op Raadhuislaan 13. Voor de medewerkers van de 1e etage, inclusief de collegeleden, is tijdelijk ruimte gemaakt in het gemeentehuis. Er is ook tijdelijk vergaderruimte gehuurd. Na de herstelwerkzaamheden was het gemeentehuis op 27 november weer volledig in gebruik. De totale schade, die volledig door de verzekering wordt gedekt, ligt op maximaal € 700.000.
Doelstelling 3: Een professionele en efficiënte dienstverlening
- Voor de verbetering van de telefonische dienstverlening hebben we onderzoek (0-meting) gedaan naar de telefonische bereikbaarheid van de gemeente Oss. In het eerste half jaar van 2018 gaan we de 1e vervolgmeting doen. Op basis hiervan maken we een organisatiebreed verbeterplan waarin, naast de technische aspecten, organisatorische maatregelen zijn uitgewerkt om een goede telefonische dienstverlening te bieden.
- We professionaliseren de dienstverlening door middel van verbetering van informatievoorziening: direct de juiste informatie geven en zoveel mogelijk afhandeling aan de voorkant.
- We hebben de beleving van de dienstverlening van onze inwoners en ondernemers in beeld gebracht (klantreizen). Op basis van die uitkomsten zijn processen verbeterd en verbeterplannen gemaakt voor o.a. ondernemersdienstverlening, evenementen en processen binnen het domein Zorg en Welzijn.
- We hebben onze website laten testen door Osse inwoners en ondernemers op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid als input voor continue verbeteringen. Daarnaast zijn onderzoeken uitgezet ten aanzien van de webrichtlijnen.
- We hebben voorbereidingen getroffen om meer geografische informatie digitaal te tonen en te integreren in digitale aanvraagprocessen. Voor de totale dienstverlening is geografische informatie voor intern gebruik beschikbaar gekomen.
- Alle aanvraagformulieren zijn gedigitaliseerd en worden voor-ingevuld met persoonlijke gegevens van de aanvrager.
- We hebben nieuwe digitale portals ontwikkeld die het voor onze inwoners eenvoudiger maken om aanvragen in te dienen en/of te ondersteunen bij hun zelfredzaamheid. Dit deden we voor burgerzakenproducten zoals verhuizingen, huwelijk en naamswijziging en voor schuldhulpverlening. Daarnaast is een prototype webportaal ontwikkeld voor het sociaal domein dat begin volgend jaar beschikbaar komt.
- We zijn een ontwikkeltraject binnen de dienstverlening gestart “de toekomst begint nu” om medewerkers mee te nemen in de (nieuwe) ontwikkelingen en daarmee mogelijkheden te bieden voor verdere ontwikkeling. We werken dit uit in een integraal plan.
Doelstelling 4: Een betere (digitale) informatievoorziening
- We hebben meer grip op ICT leveranciers gekregen door vaststellen en gebruiken van de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT van VNG/KING).
- We hebben de volgende projecten uit ons projectenportfolio gerealiseerd:
- Koppeling tussen de basisregistraties Adressen en Gebouwen en de Onroerende Zaken;
- Aansluiting van onze basisregistratie Grootschalige Topografie aangesloten op de landelijke voorziening;
- Aansluiting van onze basisregistratie Onroerende Zaken sluiten op de landelijke voorziening;
- Afronding van een pilot waarbij we 'slimme' software en BigData hebben gebruikt om oppervlakten op te meten in de BAG en WOZ meer te automatiseren.
Met deze resultaten is de kwaliteit van onze gegevens toegenomen en de kwaliteit van onze dienstverlening.
- We zijn een verkenning gestart om adresfraude en ondermijning beter te signaleren en we gaan projecten benoemen die hierin een betere samenwerking bewerkstelligen.
- We hebben het project Vitaal Digitaal gestart voor een goed en veilig gebruik van programma's, systemen, computer en mobiele apparatuur. Alle medewerkers maken een basistoets en er zijn trainingen georganiseerd.
- We zijn een samenwerking gestart met Uden en Bernheze rondom het gezamenlijk gebruik van rioolbewakingssoftware, parkeerhandhavingssoftware en samen met de BLOU gemeenten inzetten van software voor het veilig mailen.
- We hebben een privacyfunctionaris aangesteld, één van de nieuwe wettelijke verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze stelt een plan van aanpak op voor onze organisatie om te gaan voldoen aan de wetgeving. Ook zijn in 2017 al trainingen op dit onderwerp georganiseerd.
- We hebben veel extra tijd en geld geïnvesteerd in onze informatieveiligheid. Hierdoor hebben we geen veiligheidsincidenten gehad. Verstoringen in onze dienstverlening zijn hierdoor niet aan de orde geweest.
Doelstelling 5: Een digitaal toegankelijke overheid met een vangnet voor niet digivaardigen
Wij hebben de afgelopen twee jaar in samenwerking met de bibliotheek Oss de cursus ‘digisterker’ gefaciliteerd. Digisterker heeft als doel inwoners te leren werken met de elektronische overheid zodat zij zelfstandig gebruik kunnen maken van de online dienstverlening van bijvoorbeeld de gemeente, UWV en de belastingdienst.
De evaluatie van Digisterker heeft uitgewezen dat het aantal deelnemers aan de cursus in het eerste jaar hoger was dan in het tweede jaar. Op basis van landelijke trends en eigen inzichten is besloten om voor het komende jaar vier trainingen te organiseren en die af te stemmen op periodes waarin bijvoorbeeld belastingaanslagen moeten worden ingevuld.