Doelstelling 1: Behoud van goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid
- We meten de bereikbaarheid en veiligheid (ongevallen). De laatste meting dateert van 2011, de eerstvolgende vindt plaats in 2018. In de ongevallenregistratie zien we, conform landelijke trend, een lichte stijging in het aantal ongevallen. Het aandeel letselongevallen, met name ook onder fietsers, stijgt meer.
- Door het aantal knelpunten te verminderen zijn verkeersveiligheid en bereikbaarheid vergroot.
Doelstelling 2: Meer duurzame vervoersbewegingen
- We meten ‘modal split’ (keuze van het vervoermiddel). Het aandeel fietsers in het totaal aantal verplaatsingen in 2005/2008 was 28%. In 2010/2015 was dit 27%. Fietsers zijn wel grotere afstanden gaan afleggen. Mogelijk als gevolg van gerealiseerde snelfietsroutes en het gebruik van de elektrische fiets. Het aandeel openbaar vervoer is in diezelfde periode gedaald van 5% naar 4%.
- We zien een drukker fietsbeeld in de stad. De bezetting van bewaakte fietsenstallingen is hoog maar we zien ook een afname. Daartegenover neemt het aantal verspreid geparkeerde fietsen in het centrum toe. De tijdelijke fietsenstalling aan de Spoorlaan heeft een hoge bezettingsgraad. We zien ook dat fietsen in het centrum kritische reacties oplevert.
- Het goederenvervoer over water via de haven is toegenomen. We zoeken naar locaties voor extra wachtplaatsen voor schepen.
- Het aantal leden van de wijkbus is toegenomen. Er komen nog steeds nieuwe leden bij. We spannen ons mede in om de bezettingsgraad te verhogen.
Doelstelling 3: Tevreden en betrokken gebruikers van de openbare ruimte
- In maart 2018 (gegevens uit VeiligheidsMonitor) blijkt in hoeverre we in 2017 een tevredenheid over het onderhoud van verhardingen en groen behaalden (streefwaarde 70%). In 2016 was deze tevredenheid 73,4%.
- We zien een gestage toename van het aantal zelfbeheer initiatieven in de openbare ruimte.
Doelstelling 4: Een doelmatige en duurzame openbare ruimte
- Het afgesproken onderhoudsniveau quotSoberquot is ruimschoots gerealiseerd. Er is een stabilisatie op niveau quotBasisquot en op onderdelen een lichte daling ten opzichte van 2016 waarneembaar. In het centrum halen we het niveau quotGoedquot niet maar een quotBasisquot niveau dat quotSoberquot nadert.
- De ombouw van de openbare verlichting naar LED is nagenoeg afgerond. Met een energiebesparing van circa 50% ten opzichte van 2013 voldoen we ruimschoots aan de doelstellingen uit het Nationaal Energieakkoord en lopen we daarmee voorop in Nederland.
- Een kostendekkend tarief voor rioleringsbeheer is in 2017 opnieuw gelijk gebleven, conform ambities uit het plan Gemeentelijke Watertaken.
- Voor een kostendekkend tarief voor betaald parkeren worden de consequenties van verlaagd dagtarief per eind 2017 kritisch gevolgd.