Doelstelling 1: Behoud van goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid en doelstelling 2: Meer duurzame vervoersbewegingen
De hoofdinfrastructuur draagt in belangrijke mate bij aan het behoud van een goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid (doelstelling 1). Hier liggen ook kansen voor het intensiveren van duurzame vervoersbewegingen (doelstelling 2). In de uitvoering zijn doelstellingen vaak verweven in integrale activiteiten en daarom hebben we ze samen toegelicht.
- Vanuit het mobiliteitsplan zijn de projecten reconstructie Hescheweg en kruisingen Nieuwe Hescheweg – Julianasingel – Dr. S. van Zwanenbergsingel afgerond.
- We maakten een carpoolplaats bij de op/afrit bij knooppunt Paalgraven.
- In samenwerking met omliggende gemeenten en de provincies Gelderland en Noord-Brabant is de situatie op snelwegentraject Paalgraven – Bankhoef (A50/A59) bestuurlijk aangekaart bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). In de nieuwe NMCA (Nationale Markt- en Capaciteits Analyse) is dit traject als knelpunt benoemd. Provincies en Rijkswaterstaat brengen korte termijn maatregelen in beeld. Ten behoeve van een nadere uitwerking van oplossingen op langere termijn wordt een vervolgonderzoek door de provincie Gelderland opgezet gericht op vraagstelling en scope voor een eventueel MIRT-onderzoek.
- Wij lobbyen bij provincie Noord-Brabant en minister van Nieuwenhuizen om de opgave voor de spoorbrug te koppelen aan de wateropgave bij Waterfront Ravenstein in het kader van het Deltaprogramma Rivieren. Provincies Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel gaven opdracht om de maatschappelijke kosten en baten van versnelling van de spoorverbinding tussen Zwolle en Roosendaal (IJssellijn) in kaart te brengen. Het onderzoek schetst hoge maatschappelijke opbrengsten van een verdubbeling van de brug bij Ravenstein. Het rapport is door het ministerie van I&W ter kennisgeving aangenomen. De brug Ravenstein wordt als knelpunt in de NMCA benoemd bij bepaalde scenario's. De NMCA knelpunten worden in samenhang bekeken in het Toekomstbeeld OV (netwerkanalyse), er volgt nu dus nog geen separaat besluit over de brug Ravenstein.
- Voor verbetering van doorstroming op de Singel 1940-1945/Hertogensingel werken we na overleg met de gemeenteraad de optie voor een halve noordelijke randweg verder uit.
- Het verbeteren van de toegang tot het burgemeester Delenkanaal is gekoppeld aan de MIRT-verkenning MeanderendeMaas (Ravenstein-Lith).
- We stelden het beheer van de haven op orde door onder andere de vaststelling van een havenverordening, vaststelling van een uniforme werkwijze voor ontwikkeling en beheer van kades en het verbeteren van een aantal faciliteiten voor schippers.
- We breidden het aantal wachtplaatsen voor schepen in het kanaal uit.
- We stelden budget beschikbaar voor aankoop van grond voor uitbreiding van de containerterminal.
- We hebben het geluid van treinen op het goederenspoor gemeten.
- Reconstructie van de Heesterseweg met verbeterde fietsvoorzieningen is afgerond en in het voorjaar opgeleverd.
- We hebben een voorstel voor een uniform verlaagd dagtarief voor centrumparkeren vastgesteld.
- We hadden overleg met de provincie Noord-Brabant over verbreding van het fietspad Kennedybaan. In 2017 is een planstudie gestart. Deze wordt begin 2018 afgerond. We zetten verder druk op realisatie van verbreding eerder dan het toegezegde 2022.
- We doen mee met de actie quotNul verkeersdoden in Brabantquot. De wethouder vervult daarin een ambassadeursrol.
- We hebben interventies opgestart om aangepast gedrag van fietsen in het centrum veiliger te maken. Begin 2018 evalueren we.
- De openstelling van de extra bewaakte fietsenstalling bij het station is verlengd tot 2019.
- De wijkbus draait nu volledig op vrijwilligers. Routes zijn ten gunste van gebruik aangepast. Het aantal leden van de wijkbus is toegenomen. De wijkbus is per 2017 een zelfstandige stichting. De gemeente verleent de stichting een subsidie.
- We hebben voor de veerpont Oijen-Alphen van de Stichting Maasveren een subsidie aangevraagd bij de provincie Noord-Brabant. We gaan in 2018 samen met de stichting onderzoeken hoe exploitatie structureel kan worden verbeterd.
Doelstelling 3: Tevreden en betrokken gebruikers van de openbare ruimte
- In 2017 is er met vertegenwoordigers van zelfbeheer initiatieven contact geweest over voortgang en ondersteuning. Er is een geringe groei van het aantal initiatieven. Zie voor een selectie www.participatiekaart.nl/oss.
- De voorbereiding voor een nieuw integraal onderhoudscontract met bewonerstevredenheid als een van de beoordelingscriteria van de aannemer, is in een vergevorderd stadium.
- We zijn interventies aangegaan op het terrein van bijplaatsing van afval en de combinatie van lopen en fietsen in het centrum om een meer gewenst gedrag van gebruikers uit te lokken.
- Onder andere in de Granietstraat Oss en Kruisstraat Herpen hebben we met succes aan de hand van de quotRichtlijn Hinder en overlast bomenquot samen met bewoners een passende oplossing bedacht en uitgevoerd om hinder en overlast te verminderen.
- In 2017 werd het speeltoestel de Das in Herpen in gebruik genomen. Bij deze speelgelegenheid is het principe van natuurlijk spelen toegepast.
- Andere uitgevoerde acties in het kader van het nieuwe speelruimtebeleid zijn:
- De voorbereiding van de herinrichting en openstelling van het schoolplein Lambertusschool in Haren;
- De voorbereiding van de vergroening van het schoolplein van de Klimop in Megen;
- Een opknapbeurt en centralisering bestaande speeltuintjes Wagenaarstraat samen met bewoners;
- Vervanging van de speelvoorziening Saturnusstraat door een Jeu de boulesbaan samen met bewoners.
- In 2017 zijn verschillende projecten van de jaarschijf 2017 uit het Integraal Uitvoeringsprogramma opgestart en/of uitgevoerd. In de paragraaf Voortgangsrapportage Integrale Uitvoeringsprogramma openbare ruimte in het jaarverslag en de jaarrekening 2017 geven we het concrete verloop weer.
- In 2017 zijn 6 van de 10 nieuwe drinkwatertappunten gerealiseerd. In 2018 volgend de overige 4. Eind 2017 beschikt de gemeente over 9 drinkwatertappunten.
Doelstelling 4: Een doelmatige en duurzame openbare ruimte
- We hebben de routekaart Groen, Blauw en Natuur vastgesteld. Daarmee is een nieuwe impuls gegeven aan uitbreiding van het groen- en natuurnetwerk in bebouwd gebied en daarbuiten en de beleving daarvan.
- Gemeente heeft zich met de partners in het watersamenwerkingsverband As-50+ aangesloten bij Operatie Steenbreek. Daarmee zijn instrumenten beschikbaar om ook bewoners en bedrijven te stimuleren en te ondersteunen in verdere vergroening van de eigen tuinen en terreinen. In 2018 volgen concrete publieksacties.
- We hebben een subsidie van de provincie Noord-Brabant binnengehaald voor maatregelen ten behoeve van bestrijding van verdroging in relatie tot klimaatverandering (Deltaplan Hoge Zandgronden). In 2018 worden daarmee maatregelen uitgevoerd.
- Enkele projecten in Oss ontvingen een subsidie voor vergroening en klimaatmaatregelen vanuit de gemeenschappelijke subsidieregeling Klimaat (Waterschap en As-50+ gemeenten).
- We hebben invulling gegeven aan het bomenbeleid in projecten. Ook is er een richtlijn ziekten en plagen beschikbaar. We hebben in enkele projecten maatregelen uitgevoerd om de conditie van oudere waardevolle bomen te verbeteren, onder andere in het Jan Cunenpark.
- De ombouw naar duurzame LED openbare verlichting is nagenoeg afgerond. De komende jaren volgen slimme dim-technieken om aanvullende energiebesparing te realiseren.
- Begin 2017 ondertekenden we de GreenDeal duurzaam GWW (Grond- Weg- en Waterbouw) en stelden we een actieplan vast om inrichting en beheer van de openbare ruimte verder te verduurzamen.
- We zijn gestart met een regenwaterstresstest binnen de bebouwde kernen van de gemeente. Resultaten in 2018 geven een beeld van klimaatbestendigheid ten aanzien van intensievere buien door klimaatverandering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is en blijft een belangrijk kader voor de activiteiten die we uitvoeren in dit programma.
- We hebben begin 2017 de landelijke Greendeal Duurzaam Grond- Weg- en Waterbouw getekend en een actieprogramma verduurzaming openbare ruimte vastgesteld. We werken aan verdere verduurzaming van de openbare ruimte conform dit plan.
- We ondertekenden het Manifeste Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) en werken een lokaal actieplan verder uit. We gaan daarin verder dan de minimale toepassing van criteria voor duurzaam inkopen.
- Verduurzaming van de openbare verlichting leidde in 2017 opnieuw tot sterke daling van het energieverbruik. In 2017 is het energieverbruik gehalveerd ten opzichte van 2013. De openbare verlichting is nagenoeg volledig omgebouwd naar LED.
- Bij renovatie/reconstructie van wegen/pleinen is het ontkoppelen van regenwaterafvoeren van gemengde riolen uitgangspunt.
- Met de As-50+ partners sloten we ons aan bij de landelijke organisatie Operatie Steenbreek. In 2018 starten we een programma om bewoners te informeren, activeren en ondersteunen in verdere vergroening van de eigen tuinen.
- Bij (her)inrichting is ‘Duurzaam veilig’ uitgangspunt.
- Een goede interactie met inwoners, betrokkenheid en juist gedrag van bewoners zijn belangrijke sociale duurzaamheidsaspecten. Onder andere met Bewoners Beheren Buurt proberen we dit te stimuleren.
- We plaatsen laadpalen voor elektrisch rijden en drinkwatertappunten om gezond drinkwater te promoten.
- Onder andere met de routekaart Groen, Blauw Natuur krijgt de omvang en kwaliteit van groen en natuur in bebouwd gebied een extra impuls ten gunste van gezondheid, leefbaarheid, biodiversiteit en veiligheid.